mudar-se a espanya

Emigrar a Espanya. Passaport i maleta
[Actualitzat 2024] Emigrar a Espanya ⭐ La guia definitiva

Emigrar a Espanya a la recerca de noves oportunitats, feina o estudis és la decisió que prenen cada any centenars de milers de persones arreu del món. Tot i això, el procés pot complicar-se en funció del país de procedència i del temps que es vulgui romandre dins del territori espanyol. Per això, és molt important que abans de començar aquesta aventura t'informis molt bé. Perquè alguns tràmits s'han de fer al país d'origen. 

Per ajudar-te amb aquest camí que començaràs a recórrer, des del Centre d'Estudis Luis Vives hem preparat aquesta guia amb els passos que has de seguir per mudar-te a Espanya. En concret, aquesta guia està pensada per a aquelles persones que provinguin d'un país que no pertanyi a la Unió Europea i no sigui Noruega, Islàndia, Suïssa o Liechtenstein. Si viviu en algun d'aquests països els nostres companys d'Escola d'Espanyol Luis Vives han preparat aquesta guia per a tu.

Què has de saber abans de mudar-te a Espanya

A continuació us donem alguns consells perquè sàpigues per on començar la vostra planificació per emigrar a Espanya, aquestes són algunes coses que hauries de planejar abans d'iniciar qualsevol tràmit.

  1. Has de pensar quant de temps vols estar al país, els tràmits són diferents si romandràs a Espanya per més de 90 dies.
  2. Si ets estudiant, t'has d'informar sobre els estudis als quals vols ingressar. Has de saber si necessites prova d'accés, com ara els estudis universitaris o els cicles formatius de grau superior. Si aquest és el teu cas, t'interessa llegir AIXÒ.
  3. Si treballaràs, et recomanem que comencis a buscar feina abans de viatjar a Espanya. Si aconsegueixes feina, es facilitarà molt el procés.
  4. Planifica els primers mesos, escull ciutat on viure i investiga què tan costosa és la vida en aquest lloc. Estudia preus de lloguer, aliments i serveis. 
  5. Estalvia prou abans de viatjar, tingues en compte que la moneda d'ús a Espanya és l'euro. Això pot provocar que perdis poder adquisitiu en fer el canvi de divises. Per exemple, en passar de sols a euros en el cas del Perú.
  6. Si la vostra llengua materna no és l'Espanyol, us recomanem que inicieu els vostres estudis espanyol en els mesos previs a venir a Espanya. També et pots inscriure en un curs d'espanyol immediatament després darribar al país.

Quina documentació necessito per treballar o estudiar a Espanya com a estranger? Els passos que cal seguir així com la documentació que necessitaràs per emigrar a Espanya varien segons el país d'origen. La principal distinció es fa entre països comunitaris o equivalents (UE, Islàndia, Noruega, Suïssa i Liechtenstein), i països no comunitaris com ara l'Iran o el Marroc. 

Quins tràmits he de fer abans d'emigrar a Espanya?

Si estàs pensant en mudar-te a Espanya has de tenir en compte algunes qüestions abans de venir.

Aconsegueix el teu passaport

Per poder entrar al país caldrà que proporcionis un passaport que estigui vigent durant la teva estada a Espanya. Per això, abans de viatjar has d'assegurar-te que les dates són adequades i renovar-ho o aconseguir-ho en cas que hagis d'expirar aviat o no ho tinguis. Per aconseguir el teu passaport has d'acudir a l'organisme del teu país on s'expedeixen. Generalment pots demanar cita o trobar informació per sol·licitar el teu passaport per internet. Aquest és el cas de Colòmbia a la pàgina de la cancelleria, o el Perú a la plataforma de l'Estat Peruà. Si per algun motiu perdis aquest document una vegada dins del país, has d'acudir a un consolat on et proporcionaran un salconduit mentre processen un nou passaport.

Aconsegueix el teu visat nacional per a Espanya 

El visat és un document indispensable per poder emigrar a Espanya si no tens passaport Europeu o Espanyol. Per aconseguir-ho has de demanar cita al consolat Espanyol del país on resideixis i presentar-hi la sol·licitud de visat juntament amb la documentació necessària. Com a base, la documentació que ha de presentar qualsevol persona que vulgui optar a un visat és:

  • Formulari de sol·licitud de visat nacional emplenat per al visat que vulguis.
  • Fotografia mida carnet (26×32 mm) a color i amb fons clar del teu rostre. És preferible que evitis portar ulleres o peces que amaguin la cara.
  • Passaport vàlid i en vigor (almenys 120 dies de validesa restants).
  • Certificat d'antecedents penals emès pel país d'origen o països on hagis viscut els darrers 5 anys. Heu de tenir menys de 3 mesos d'antiguitat.
  • Documentació que acrediti que disposes d'una pòlissa d'assegurança mèdica privada amb permís per operar a Espanya. Ha de cobrir 30000 euros com a mínim a més d'hospitalització i repatriació.
  • Prova de solvència econòmica, especialment amb visats d'estudiant o de cerca de feina. 
  • Certificat mèdic acreditatiu de no patir una malaltia amb repercussions greus a la salut pública (se segueix el reglament de l'OMS).
  • Original i còpia de la reserva de passatge aeri amb la data estimada per al viatge.

Has de tenir en compte que hi ha diferents tipus de visats. Cadascú exigeix ​​a més documentació extra que has de presentar també en el moment de la sol·licitud. Per exemple, en un visat d'estudis se us demanarà una prova d'admissió als vostres estudis signada per la direcció del centre on estudiareu (col·legi o universitat). Si treballareu, us demanaran a més el contracte de treball i l'autorització inicial de residència i treball signada per l'ocupador i expedida per la Delegació del Govern corresponent. A més, si la documentació no és en espanyol, cal aportar una traducció oficial legalitzada. D'altra banda, si algun document no és donat per part d'un organisme oficial s'ha de postil·lar, generalment mitjançant la postil·la de la Haia.

Un cop lliurada tota la documentació juntament amb la sol·licitud, trigaran entre 1 i 2 mesos a donar una resposta. Has de tenir en compte que et poden sol·licitar documentació addicional, i fins i tot en alguns casos convocar-te a una entrevista personal. Per exemple, et poden demanar algun document on s'indiqui on viuràs els dies següents a la teva arribada a Espanya. Pot ser un contracte de lloguer, la invitació d'un familiar o una estada a l'hotel o residència superior a dues setmanes.

És possible que vulguis emigrar a Espanya i se't denegui el visat, fins i tot si has aportat tota la informació necessària. Així que assegureu-vos de reservar el viatge amb suficient antelació per cancel·lar-lo si fos necessari. En cas de denegació del visat, t'has d'informar sobre els motius i tornar a fer el procés d'aplicació més endavant, o presentar un recurs si la teva situació ho permet.

Tràmits que has de fer en arribar a Espanya

Un cop hagis entrat al territori Espanyol has d'acabar de legalitzar la teva situació, per això hauràs de fer alguns passos més.

Aconsegueix un lloc de residència

El lloc de residència pot ser un requisit a l'hora de concedir el visat, per la qual cosa recomanem que ho aconsegueixis fins i tot abans de marxar cap a Espanya. Tot i això, si no tens cap familiar amb el que puguis residir o un contracte de lloguer pots optar per quedar-te en una pensió les primeres setmanes després de la teva arribada. Tingueu en compte que com ja esmentem anteriorment, les reserves d'hotel o pensions han de ser de durada superior a dues setmanes. 

Moltes persones que volen emigrar a Espanya pensen a Madrid oa Barcelona. A l'hora de buscar un habitatge de lloguer us recomanem evitar aquestes grans ciutats. En aquests llocs, els preus dels lloguers són molt elevats. Tot i això, aquestes ciutats estan ben connectades amb ciutats i pobles propers amb preus més baixos que es presenten com a bones alternatives. Si preferiu proximitat al centre d'aquestes ciutats podeu optar per compartir pis, llogar una habitació o viure en una residència en cas que siguis estudiant universitari.

emigrar a espanya mapa politico madrid
Mapa polític de Madrid

Comunica el teu lloc de residència: dóna't d'alta al padró

Un cop aconsegueixis el lloc on residiràs de forma regular, ho has de comunicar a l'autoritat competent. En aquest cas, serà l'ajuntament de la localitat on es troba l'habitatge. Per això has de donar-te d'alta al Padró (empadronar-se), per a la qual cosa hauràs de presentar la documentació següent:

  • Heu d'emplenar i presentar el formulari d'Alta individual o Col·lectiu. En alguns llocs es coneix com a full padronal o formulari de registre de resident.
  • Una fotocòpia i l'original d'un document o diversos que acreditin l'ús de l'habitatge. Per exemple: contracte de compravenda de l'habitatge, escriptures de l'habitatge, contracte de lloguer, factures o contractes de subministrament.
  • L'autorització signada pel titular d'un familiar o amic en cas que hi visquis. Tingues en compte que ha de ser el titular de l'habitatge per poder fer el procediment. Heu d'incloure aquesta autorització dins del full padronal.
  • Si teniu fills menors d'edat, necessitareu a més una fotocòpia i l'original dels vostres passaports i visats o documents d'identitat, a més del llibre de família.

Obtingues el teu número d'identificació d'estranger o NIE

És el número d'identificació personal que s'assigna a totes les persones nacionals d'altres països que emigren a Espanya. És un número personal i intransferible que no caduca una vegada ho obtinguis i només deixarà de tenir validesa si aconsegueixes la nacionalitat espanyola. El NIE és necessari per poder realitzar algunes activitats importants a Espanya, com ara obrir un compte bancari, inscriure't a la seguretat social o acceptar ofertes de feina i per tant obtenir un contracte de treball. Això vol dir que si viatgeu a Espanya amb un contracte de treball ja signat, durant el procés ja haureu obtingut un NIE així com un nombre d'afiliació a la seguretat social.

Sol·licitar el NIE és un tràmit que es pot fer des d'Espanya o des del país de residència. Per això, en alguns casos podreu completar aquest pas abans d'emigrar a Espanya. En cas de fer-ho des del teu país, t'has d'adreçar al consolat o ambaixada d'Espanya, per això hauràs de sol·licitar cita per presentar la sol·licitud i aportar els documents. Si per contra ja et trobes dins de territori espanyol, has de presentar la sol·licitud i documentació davant la direcció general de la policia. Per això, la forma més comuna és acudir a la comissaria general d'estrangeria més propera de tu i sol·licitar cita per al tràmit i aportació de documentació. La documentació principal que cal aportar és:

  • Formulari de sol·licitud de número d'identitat d'estranger EX15 emplenat
  • Imprès del Model 790 codi 012 i justificant de pagament de la taxa que té associada.

A més d'això, et poden sol·licitar informació addicional que has de tenir preparada:

  • Passaport i còpia del mateix de totes les pàgines. 
  • Document d'acreditació d'entrada a Espanya, pot ser el segell del passaport mateix o la butlleta d'avió amb què vas viatjar al país.
  • Certificat d'empadronament.
  • Document que justifiqui perquè necessites un NIE. Per exemple, visat d'estudis, sol·licitud de treball o contracte d'arres d'un immoble.
  • Fotografies a color tamany carnet amb fons blanc.

Un cop aconseguiu el NIE podreu avançar cap a la vostra meta, la targeta d'identitat d'estranger o TIE.

Aconsegueix la targeta d'identitat d'estranger o TIE

Obtenir aquesta targeta és l'últim desafiament pel qual ha de passar tota persona que es vulgui mudar a Espanya des de fora de la Unió Europea. Aquest document representa la teva inscripció oficial al registre central de ciutadans estrangers i és obligatòria si residiràs a Espanya per més de sis mesos. És a dir, un cop has fet saber a les autoritats locals que residiràs a Espanya i en aquest habitatge, has de rebre autorització a nivell nacional. Tingues en compte que la sol·licitud del TIE l'has d'iniciar durant el primer mes de la teva estada a Espanya, per la qual cosa has de sol·licitar cita com més aviat millor. 

Per sol·licitar cita has d'accedir a la seu electrònica del govern, seleccionar una província i el tràmit “POLÍCIA-PRESA D'EMPREMTES (EXPEDICIÓ DE TARGETA) I RENOVACIÓ DE TARGETA DE LLARGA DURADA” si ets estudiant o treballador. D'altra banda, si ets emprenedor has de seleccionar el tràmit «POLÍCIA-EXPEDICIÓ DE TARGETES LA AUTORITZACIÓ DEL qual RESOL LA DIRECCIÓ GENERAL DE MIGRACIONS». Un cop tinguis la cita t'has de presentar personalment davant la unitat de documentació de la policia nacional de la província on visquis. Aquesta unitat sol ser a la oficina d'estrangers o oficina d'immigració, o bé a comissaries amb una àrea designada per a això. La documentació que se't podrà exigir el dia de la cita, i que per tant has de presentar és:

  • Resguard de la cita
  • Model de pagament de taxes 709 (codi 012) [link rel='nofollow'] farcit i imprès.
  • Resguard bancari de pagament de la taxa 709, s'ha de pagar obligatòriament abans de la data de la cita.
  • Formulari EX17 farcit (estudiants i treballadors) o formulari Mi-TIE (inversors, emprenedors, nòmada digital, professionals altament qualificats o investigadors).
  • Sol·licitud del certificat d'empadronament.
  • Fotografia recent en mida carnet a color amb un fons clar o blanc.
  • Visat o còpia de la resolució administrativa on es concedeix la residència.

El temps d'obtenció del TIE és d'aproximadament 45 dies, durant aquest temps disposareu d'un resguard que us permetrà fer alguns tràmits i recollir-lo al lloc designat.

Obtingues el teu número de la seguretat social 

Aquest pas no serà necessari si ja disposes d'una feina o si no treballaràs, com per exemple un estudiant a temps complet, sempre que no faci pràctiques. El número de la Seguretat Social (NUSS o SSN) us permetrà treballar a Espanya i cobrar subsidis, prestacions o pensions, així com l'accés a la sanitat pública. Si et mudes a Espanya com a ciutadà de la Unió Europea i assimilats, podràs obtenir-lo directament a una oficina de la Tresoreria general de la Seguretat Social o bé a través del seu web. Caldrà que aportis la informació següent:

  • Fotocòpia i original del teu passaport
  • Certificat d'empadronament
  • Original i fotocòpia del teu TIE
  • Una adreça de correu electrònic operativa
  • Una fotografia mida carnet
  • Model TA.1 de sol·licitud d'Afiliació/Nombre de la Seguretat Social farcit emprant majúscules i imprès.

Tingues en compte que si ja estàs treballant amb contracte legal l'alta a la Seguretat Social ho haurà tramitat el teu ocupador. Podràs revisar-ho a la pròpia web de la Tresoreria general de la Seguretat Social.

Consideracions finals per a aquells que vulguin emigrar a Espanya

Finalment afegim algun consell i informació extra perquè la teva experiència amb els tràmits sigui més suportable.

  • Els documents que no estiguin en espanyol han d'anar acompanyats d'una traducció jurada i legalitzada. Per fer-ho es farà ús de la postil·la de la Haia. En cas que provinguis d'un país no signant del conveni de la Haia, necessitaràs una legalització per via diplomàtica. Per fer-ho, has de contactar amb l'organisme competent del govern.
  • Els menors necessitaran una autorització per part dels seus pares per obtenir el visat. Així mateix, caldrà la presència dels progenitors a l'hora de sol·licitar el NIE a més de la seva documentació i del llibre de família. En cas de divorci, és possible que se us sol·liciti per a algun tràmit una còpia de la sentència i una autorització per part dels dos pares en cas de custòdia compartida.
  • Si ets estudiant no necessitaràs número de la seguretat social llevat que vulguis treballar. Tot i això, has de saber que el visat per estudis implica que has de poder garantir aquests estudis a temps complet. Per tant, hauràs d'aportar proves indicant que el treball i els estudis són compatibles. A més, la feina no pot constituir el teu mitjà principal de suport econòmic.
  • Aquells que viatgin a Espanya amb visat d'estudiant poden tramitar un visat d'acompanyant per als pares o la parella. Tanmateix, la qualitat d'acompanyant impedeix que pugui treballar durant l'estada. Per això, has de demostrar que disposes de mitjans econòmics suficients per a tots dos.
  • Per a la demostració de mitjans econòmics suficients caldrà un contracte de treball en cas de treballador per compte aliè, la inscripció al registre mercantil del teu negoci en cas d'autònoms i empresaris, o bé una declaració responsable i l'historial d'ingressos dels últims mesos en un compte bancari accessible per la persona en cas de ser estudiant o aturat. Heu de tenir en compte que els ingressos cada mes han de ser superiors a l'IPREM en aquest moment.

Ara ja saps quins són els principals tràmits que has de fer per poder emigrar a Espanya. Des del Centre d'Estudis Luis Vives esperem que aquesta guia us serveixi d'orientació i us recordem que si voleu accedir al sistema educatiu espanyol estem a la vostra disposició per ajudar-vos. ¡Més de 25 anys d'experiència ens avalen!